Sluit

In principe moet de vennootschapsbijdrage betaald worden tegen 30 juni 2020. In het kader van de coronamaatregelen werd de betaaldatum voor dit jaar uitgesteld tot 31 oktober.

 

Wat?

 

De jaarlijkse vennootschapsbijdrage is een verplichte bijdrage waarmee je zelf geen rechten opbouwt. Het betreft een solidariteitsbijdrage om fondsen te financieren van alle zelfstandigen. Bijvoorbeeld pensioenen, kinderbijslag, moederschapsrust, arbeidsongeschiktheid, …

De hoogte van de bijdragen :

  • balanstotaal 2018 < 702.954,47 euro : bijdrage van 347,50 euro;
  • balanstotaal 2018 > 700.954,47 euro : bijdrage van 868,00 euro.

De vennootschapsbijdrage wordt betaald aan het sociaal verzekeringsfonds.

 

Vrijstelling inroepen!

 

Personenvennootschappen kunnen gedurende de eerste drie jaar vanaf de oprichting vrijgesteld worden van deze bijdrage. Hiervoor moet aan volgende voorwaarden voldaan zijn:

  • het moet gaan om een personenvennootschap d.w.z. alle vennootschappen behalve de nv's, de cva's;
  • de vennootschap moet ingeschreven zijn als handelsonderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen;
  • de zaakvoerder(s) en de meerderheid van de werkende vennoten die geen zaakvoerder zijn, mogen niet meer dan drie jaar zelfstandig (inclusief bijberoep, medewerking, ...) geweest zijn in een periode van tien jaar, voorafgaand aan het tijdstip waarop de vennootschap rechtspersoonlijkheid krijgt.

Halfweg september betekent voor veel jongeren de start van een nieuw academiejaar.

 

Zelf studeerde ik Accountancy-Fiscaliteit aan de Hogeschool West-Vlaanderen, departement Simon Stevin te Sint-Michiels-Brugge. Gezien de gebrekkige verbinding met het openbaar vervoer tussen de ouderlijke woonst en Brugge, werd al snel beslist om 3 jaar een studentenkot te bewonen.

 

Binnen de week maakte ik kennis met de "Eiermarkt", de uithangsbuurt. Al snel viel het op dat het studentenleven nogal prijzig was. Meerdere kotgenoten zagen zich dan ook genoodzaakt om bij te klussen in het weekend, om ofwel de schoolkosten te betalen, of om hun wekelijks "drinkgeld" omhoog te krikken.

Minder subsidies via KMO-portefeuille

De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor je – als ondernemer – financiële steun krijgt voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Concreet zijn dat opleidingen en adviesdiensten zoals bijvoorbeeld het opstellen van een communicatieplan voor je bedrijf.

De kmo-portefeuille wordt bijgestuurd vanaf 1 december 2019. Vanaf dat moment kan een kleine onderneming 30% steun genieten, een middelgrote onderneming 20% steun. Vanaf 1 januari 2020 bedraagt het maximale steunplafond per jaar 7.500 euro steun.

Naar de website van Vlaio

In het kader van de steunmaatregelen vanwege het Coronavirus worden de volgende aangiftetermijnen en betalingstermijnen inzake BTW verlengd.
 

Indienen van BTW-aangifte :

  • aangifte februari 2020 : uitstel tot 6 april 2020
  • aangifte maart 2020 : uitstel tot 7 mei 2020
  • aangifte eerste kwartaal 2020 : uitstel tot 7 mei 2020
  • NIEUW aangifte april 2020 : uitstel tot 5 juni 2020

 

Indienen van intracommunautaire lijsten : 

  • lijst voor februari 2020 : uitstel tot 6 april 2020
  • lijst voor maart 2020 : uitstel tot 7 mei 2020
  • lijst voor het eerste kwartaal van 2020 : uitstel tot 7 mei 2020
  • NIEUW : lijst voor april 2020 : uitstel tot 5 juni 2020

 

BTW-listing :

Uitstel tot 30 april 2020.

 

Betaling van de BTW :

  • maandaangifte van februari 2020 : uitstel tot 20 mei 2020
  • maandaangifte van maart 2020 : uitstel tot 20 juni 2020
  • eerste kwartaalaangifte van 2020 : uitstel tot 20 juni 2020
  • NIEUW maandaangifte april 2020 : uitstel tot 20 juli 2020

Momenteel gebeurt de online aangifte van de RV via RV-on-web. Vanaf 19 oktober 2020 zal deze applicatie vervangen worden door MyMinfin. 

Zoals u weet moet de roerende voorheffing worden aangegeven en betaald binnen de vijftien dagen na de toekenning of de betaalbaarstelling van de belastbare inkomsten.

Doet u de aangifte online, dan verloopt dit tot en met 16 oktober via de applicatie Rv-on-web. Na deze datum zal Rv-on-web enkel nog beschikbaar zijn voor het raadplegen van eerder ingediende aangiften. Vanaf 19 oktober zal deze online aangifte ingediend moeten worden via de applicatie MyMinfin.

U zal de aangifte ook nog steeds op papier kunnen doen, via de volgende formulieren:

  • Aangifte 273A (dividenden van Belgische oorsprong);
  • Aangifte 273S (auteursrechten);
  • Aangifte 273 (andere gevallen).

Bron: Taxwin © 2020 Larcier / Indicator

De regering besliste vorige week dat werkgevers verplicht zijn om maandelijks een aantal gegevens door te geven.

Aan de hand van deze informatie zal de naleving van het verplichte telewerk strenger gecontroleerd worden.

 

Voor welke werkgevers?

De verplichting geldt voor alle werkgevers, behalve voor ondernemingen die verplicht volledig gesloten zijn

 

Welke gegevens?

Je moet twee soorten gegevens maandelijks registreren, en dat afzonderlijk per vestigingseenheid. Heb je maar één vestigingseenheid, dan volstaat het dat je de gegevens registreert op het niveau van de jouw onderneming.

  • Enerzijds vermeld je, per vestigingseenheid, het aantal personen dat op de eerste werkdag van de maand werkzaam is binnen je onderneming;
  • Anderzijds registreer je (op diezelfde eerste werkdag) het aantal werkzame personen die onmogelijk kunnen telewerken. Je telt dus enkel de functies mee die onder geen enkel beding van thuis uit kunnen worden uitgevoerd.

Waar vind je het formulier terug en hoe vul je het in?

Het formulier staat ter beschikking op de portaalsite van de sociale zekerheid. Om het in te vullen, kan je gebruikmaken van je eID, de itsme-app of de andere technische mogelijkheden geboden door het toegangssysteem CSAM. Je kan ook bereiken via onderstaande knop.

Socialsecurity.be

 

Vanaf wanneer geldt de verplichting?

Het formulier dient maandelijks uiterlijk op de zesde kalenderdag moet zijn ingevuld. Deze verplichting gaat dus in vanaf vanaf 6 april 2021.

 

Wat wil de overheid bereiken met deze verplichting?

  • De registratieplicht moet werkgevers bewuster maken van het verplichte telewerk.
  • Deze informatie biedt inspecteurs een houvast om het gesprek aan te gaan als ze bij een controle grote verschillen vaststellen tussen de ingevulde gegevens en de werkelijke aanwezigheid op de werkvloer.
  • Via datamining kan de RSZ bedrijven opsporen die, in vergelijking met gelijkaardige bedrijven, te veel werknemers op de werkvloer hebben doorgegeven.

 

Bron

Liantis, sociaal secretariaat

Nu het aantal Covid-besmettingen spijtig genoeg terug toeneemt, geef ik jullie graag een overzicht van de geldende rechten op dit ogenblik.

 

  • Wanneer men effectief ziek is (besmet met het virus):

In dit geval wendt de ondernemer zich tot zijn/haar ziekenfonds. Het is de mutualiteit die zal tussenkomen in de vorm van een dagvergoeding.

 

  • Wanneer men omwille van een hoog-risicocontact langer dan 7 dagen in quarantaine moet (en niet besmet is):

Dan vraagt de zelfstandige een quarantaine-attest aan de huisarts en kan men een aanvraag doen voor quarantaine-overbruggingsrecht bij het Sociaal Verzekeringsfonds

 

  • Als men moet instaan voor de zorg voor kinderen:

Als men zelf niet ziek is noch in quarantaine moet, maar toch zijn/haar activiteiten langer dan 7 dagen volledig dient te onderbreken omwille van de opvang van kinderen jonger dan 18 jaar (die in quarantaine moeten of waarvan de school/opvang de activiteiten opschort), kan men mits het voorleggen van een attest, het “Overbruggingsrecht wegens zorg voor kinderen” aanvragen.

 

  • Aanzienlijke omzetdaling:

Hiervoor moet er een omzetdaling zijn van minstens 65% in de kalendermaand voorafgaand aan de maand van de uitkering in vergelijking met dezelfde refertemaand in 2019. Het refertejaar is altijd 2019. Deze omzetdaling moet gelinkt zijn aan de COVID-19-crisis of aan de overstromingen van juli 2021.

 

Deze aanvragen zijn niet cumuleerbaar, maar kunnen elkaar wel opvolgen.

 

Bron: Acerta SVF

Voor de ondernemers die een vermindering wensen toe te passen op hun sociale bijdrage, zal niet langer een verminderingsdrempel moeten worden toegepast.

Dit met een inwerkingtreding op 1 januari 2022, maar met die kanttekening dat de sociaal verzekeringsfondsen slechts klaar zullen zijn vanaf 1 maart 2022. De zelfstandigen zullen dus pas vanaf 1 maart 2022 hun bijdragen kunnen betalen op een ‘zelf gekozen’ inkomen – indien dat gewenst is.

De deadline van de aangifte personenbelasting voor mandatarissen wordt uitgesteld tot 28 oktober 2022. Dit uitstel werd toegekend omdat het ITAA - het beroepsinstituut van accountants - een globaal akkoord heeft afgesloten met de minister Van Peteghem over de toekomstige indieningsdata. De belangrijkste punten van dit akkoord zijn:

 

Overgangsperiode: aanslagjaar 2023

  • Biztax: 9 oktober 2023
  • TOW: 18 oktober 2023

 

Vaste deadlines vanaf aanslagjaar 2024

  • Biztax: 30 september
  • TOW
    • 30 juni of 15 juli voor de aangiften in Tax-on-Web
    • 16 oktober:
      • aangiften van inkomsten uit een zelfstandige activiteit (winsten, baten, bezoldigingen van bedrijfsleiders of aan meewerkende echtgenoten), en
      • buitenlandse beroepsinkomsten

De digitale toepassingen van de FOD Financiën worden uiterlijk op 30 april opengesteld en moeten minstens 5 maanden operationeel beschikbaar zijn. Onaangekondigde onbeschikbaarheden tijdens de laatste veertien dagen vóór 16 oktober geven onder bepaalde voorwaarden, waaronder een voldoende spreiding van de indiening van de aangiftes (voorlopig richtcijfer 80%), aanleiding tot overleg voor een uitstel.

ITAA-leden kunnen individueel uitstel vragen in geval van ernstige redenen en overmacht. Wat “ernstige redenen” zijn, zal bepaald worden in overleg met het ITAA en later vastgelegd bij Koninklijk Besluit. Daarbij zal rekening worden gehouden met situaties waarin de voorbereiding en indiening van welbepaalde aangiften bovenmatig veel werkuren in beslag nemen omwille van de complexiteit van de achterliggende fiscale wetgeving.

 

Verschillende termijn naargelang de complexiteit van de aangifte

De mandatarissentermijn wordt vervangen door een termijn die geldt voor iedereen, maar die op een latere datum gesteld wordt in geval van aangiften van inkomsten uit een zelfstandige activiteit en buitenlandse beroepsinkomsten. Deze data worden wettelijk verankerd, zodat de jaarlijkse onzekerheid en onderhandelingen over een algemeen uitstel in principe tot het verleden zullen behoren. De kantoren worden zo ook in de gelegenheid gesteld om ruim op voorhand hun interne organisatie op de fiscale deadlines af te stemmen.

 

Communicatie met de fiscus

Er zal op korte termijn een specifieke regeling voor communicatie (waaronder telefonie) met ITAA-leden worden opgezet. Daarmee zal de bereikbaarheid van de Administratie voor vragen van accountants bevorderen.

 

Bron : ITAA-mailing dd 16/09/2022

NIEUW - Register van werkende vennoten en hun helpers

In de loop van 2024 wordt een nieuwe verplichting ingevoerd voor vennootschappen. Ze zullen namelijk een elektronisch register moeten bijhouden over hun werkende vennoten en helpers en ze zullen dit moeten delen met de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

Bij overtreding van deze regelgeving loopt men het risico op een administratieve geldboete van 500,00 tot 4.000,00 euro per vastgestelde inbreuk. Elke bestuurder of zaakvoerder van de vennootschap zal hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de betaling van deze administratieve geldboete.

Waarom wordt deze verplichting ingevoerd?

De wetgever wil met deze verplichting frauduleuze vennootschapsstructuren bestrijden en dan specifiek schijnzelfstandigheid.

Voor wie is dit van belang?

Voorlopig zouden enkel vennootschappen in de bouw-en schoonmaaksector geviseerd worden door deze maatregel maar dit kan later worden uitgebreid. Een werkend vennoot in de zin van deze registratieplicht is een persoon die:

  • Minstens één aandeel bezit in een vennootschap die onderworpen is aan de Belgische vennootschapsbelasting of belasting der niet-inwoners;
  • Persoonlijk een werkelijke activiteit uitoefent binnen die vennootschap;
  • Voor deze activiteit niet aangegeven wordt in het stelstel van de loontrekkenden op het moment van de uitoefening ervan.

Wat moet er in het register staan?

Men moet de volgende informatie meedelen:

  • De identificatiegegevens van de werkend vennoot en zijn helper (de naam, de voornaam, het rijksregisternummer of bis-nummer van de werkend vennoot);
  • De begin- en einddatum van zijn activiteit als werkend vennoot in de vennootschap of als helper in de geregistreerde entiteit natuurlijke persoon.
  • Bij aanvang van de activiteit: vóór het ogenblik waarop de werkend vennoot zijn activiteiten in de vennootschap begint als werkend vennoot;
  • Bij einde van de activiteit: ten laatste binnen de 15 dagen volgend op de datum van het einde.

 

Bron: nieuwsflash HDI / Wij Helpen

De klassieke elektriciteitsmeter

Iedereen heeft er een

 

De elektriciteit opgewekt door de zonnepanelen die je niet verbruikt wordt aan het distributienet geleverd. Op dat moment draait je analoge elektriciteitsmeter achteruit. Als je meer stroom verbruikt dan de zonnepanelen op dat moment produceren, dan neem je stroom af van het elektriciteitsnet en draait je teller vooruit.

Dat lijkt eenvoudig genoeg, maar wat betekent dit voor de kosten? Bij een afname van het net van 75 kWh en een injectie van 25 kWh, geeft de teller een afname van 50 kWh weer. De kosten worden berekend op basis van de afname van 50 kWh, terwijl de circulatie 100 kWh bedraagt: 75 in de ene richting en 25 in de andere. Wie geen zonnepanelen heeft, betaalt kosten op de volledige afname. Met de analoge meters is het onmogelijk vast te stellen hoeveel stroom een eigenaar van zonnepanelen precies afnam van het net. Er bestaat dus een vorm van discriminatie.

Om deze discriminatie weg te werken werd op 1 juli 2015 het prosumententarief ingevoerd. Dit is een vergoeding voor het gebruik van het distributienetwerk, verschuldigd door de eigenaars van zonnepanelen die zowel produceren en consumeren, gebaseerd op de capaciteit van de geïnstalleerde omvormers.

Wees trots op je stiel!

Sinds juni 2016 kan je als ambachtsman/-vrouw een wettelijke erkenning aanvragen bij de Commissie Ambachtslieden van de FOD Economie.

Met deze erkenning zet je het authentieke karakter van je activiteit, je handwerk en je knowhow extra in de verf.

Het logo dat je dan mag gebruiken geeft je een grotere zichtbaarheid bij het publiek en kan je activiteit een boost geven!

Alle ambachtslieden die de hoedanigheid krijgen, zijn terug te vinden in het register van de ambachtslieden. De erkenning blijft 6 jaar geldig.

Hoe sterker uw merknaam, hoe ruimer uw bescherming.

In de Bloomberg Innovation Index, de overzichtstabel van 's werelds meest innovatieve landen, klom België in 2019 van de 14de naar de 13de plaats.

Deze 13de plaats duidt aan dat er in België heel wat creativiteit schuilt. Deze creativiteit brengt met zich mee dat elke nieuwe onderneming of elk nieuw product een naam dient te krijgen. Om deze naam te beschermen, kan het aangewezen zijn om over te gaan tot een merkenregistratie.

In de volksmond staat een “BV” voor “Bekende Vlaming”. Maar sedert mei vorig jaar staat deze afkorting ook gekend als een “Besloten Vennootschap”, de opvolger van de vroegere BVBA.

De “Besloten Vennootschap” zag het levenslicht op 01 mei 2019, de datum van inwerkingtreding van het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (kortweg WVV). Met deze nieuwe wet werd het aantal vennootschapsvormen sterk teruggedrongen, waarbij de BV telt als dé basisvennootschapsvorm bij uitstek voor KMO-ondernemers. De BV vervangt de vroegere BVBA, de starters-BVBA en de EBVBA en biedt een pak meer vrijheid en flexibiliteit. Zo heb je bijvoorbeeld niet langer een minimum startkapitaal nodig van 18.550,00 euro.

Op vandaag kan je dus geen nieuwe BVBA meer oprichten, maar wel een BV die volledig conform het nieuwe WVV is.

Wat?

De Vlaamse overheid biedt nu ook een financiële tussenkomst aan voor ondernemingen die niet verplicht gesloten zijn, maar door de beperkende maatregelen een omzetverlies van 60% in de periode tussen 14 maart 2020 en 30 april in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar kunnen aantonen.

Bij volledige sluiting!

De ondernemers die getroffen zijn door een volledige sluiting bekomen een eenmalige hinderpremie van 4.000 euro en als ze na 5 april 2020 hun zaak nog moeten sluiten een sluitingspremie van 160 euro per dag.

Volledig overbruggingsrecht

Als je tot een van de volgende categorieën behoort, kan je het volledige overbruggingsrecht aanvragen:

  • zelfstandigen in hoofdberoep;
  • primo-starters (hoofdberoeper met verlaagde sociale bijdragen gedurende 1ste 4 kwartalen);
  • meewerkende echtgenoten (aangesloten in het maxistatuut);
  • zelfstandigen in bijberoep of met gelijkstelling bijberoep (art. 37), die op basis van het netto belastbaar beroepsinkomen van 2017 minstens de minimumbijdrage in hoofdberoep verschuldigd zijn.

Dit geldt ook wanneer je pas na 1 januari 2019 startte of wanneer je nog onbetaalde sociale bijdragen hebt.

Na alle steunmaatregelen is de eerste besparingsmaatregel een feit! Vlaams Minister van Economie Hilde Crevits besliste om 16 opleidingen niet langer te subsidiëren via de KMO-portefeuille vanaf 1 juli 2020.

 

De KMO-portefeuille is een systeem waarbij voor KMO's een financiële ondersteuning krijgen voor het volgen van opleidingen of het inwinnen van adviezen. Deze moeten ervoor zorgen dat het bedrijf verder kan groeien en evolueren.

 

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits: “De KMO-portefeuille is en blijft een belangrijk instrument ter ondersteuning van ondernemers. Om dit instrument zo efficiënt mogelijk te gebruiken, is het belangrijk dat het wordt ingezet voor opleiding en advies dat echt relevant is voor een onderneming. Door nu een lijst van uitgesloten thema’s te bepalen, weten de dienstverleners meteen welke zaken niet voor steun in aanmerking komen en het geeft ook duidelijkheid voor de gebruikers. Op deze manier garanderen we dat de overheidsmiddelen rechtstreeks naar de opleidingen en adviezen gaan die effectief een bijdrage leveren aan de groei van het bedrijf.”

 

[Opinie Another Vision] : Alvorens opleidingen of adviezen aan te bieden die in aanmerking komen voor de KMO-portefeuille, dient de dienstverlener een prijzige audit te doorlopen. De erkenning is bovendien slechts beperkt in tijd geldig. Na 5 jaar volgt een nieuwe audit om de erkenning te kunnen behouden. We stellen ons de vraag of de betrokken dienstverleners die pas recent hun (controle)audit achter de rug hebben hiervoor enigzins een compensatie zullen zien. Naast hun omzetverlies n.a.v. CODID-19, is dit een nieuwe klap in het gezicht van deze ondernemers. En zal de lijst met geschrapte opleidingen en adviezen beperkt blijven tot deze 16?

Ondernemers die vandaag een vennootschap willen oprichten, moeten nog steeds fysiek bij de notaris langsgaan om hun handtekening te zetten onder de authentieke akte. Die is nodig voor de oprichting van een vennootschap. Vice-eersteminister en minister van Justitie Vincent Van Quickenborne maakt dit nu ook digitaal mogelijk. De ministerraad heeft op zijn voorstel hiervoor een belangrijke stap gezet. Vanaf 1 augustus zal je de authentieke akte digitaal en op afstand kunnen onderschrijven. Ieder jaar worden er in België ruim 32.000 vennootschappen opgericht.

 

Bron : notaris.be (persbericht 26/03/2021)

 

Ondernemer worden is een grote stap, zeker wanneer je daarbij een vennootschap wenst op te richten. Het is ook tijdrovend om alle paperassen snel in orde te krijgen. Zo moet je vandaag nog steeds fysiek langsgaan bij de notaris om je handtekening te zetten onder de authentieke akte die nodig is om een vennootschap te kunnen starten.

De ministerraad keurde op voorstel van de minister van Justitie een voorontwerp van wet goed. Dit ontwerp heeft de omzetting tot doel van een Europese richtlijn met betrekking tot het gebruik van digitale instrumenten en processen in het kader van het vennootschapsrecht.

 

Verplichting thuiswerk

Thuiswerk is opnieuw verplicht sinds 20.11.2021 bij alle ondernemingen, verenigingen en diensten, voor alle personen bij hen werkzaam, ongeacht de aard van hun arbeidsrelatie. De verplichting geldt niet als dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening. De werkgever moet de personen die niet kunnen telethuiswerken een attest bezorgen dat de noodzaak van hun aanwezigheid op de arbeidsplaats bevestigt.

Vrijstelling voor kleine ondernemingen.

Onder de vrijstellingsregeling als kleine onderneming mag je maximum een jaaromzet realiseren van 25.000,00 euro. Hierdoor kan je de BTW-verplichtingen van je onderneming tot een minimum beperken. Dat houdt onder meer in dat je geen BTW meer hoeft aan te rekenen aan je klanten en dat je geen BTW-aangiften meer moe indienen.

Anderzijds kan je de BTW die je betaalde aan je leveranciers niet meer recuperen. 

Eerste boetes zijn een feit

Ondanks de meerdere uitstellen en herinneringsberichten van de FOD Financiën, blijven veel ondernemingen en verenigingen ingebreke omtrent het UBO-register. Zoals in het wetboek voorzien worden de wettelijke vertegenwoordigers rechtstreeks en persoonlijk aansprakelijk gesteld. Is je onderneming of vereniging nog niet in orde, maak er dan dringend werk van. 

 

De boete bedraag maar liefst 500,00 euro per bestuurder!

 

Hieronder vindt je nogmaals de nodige toelichting omtrent het UBO-register.

Algemeen

Verhuur je een gebouwd onroerend goed aan een vennootschap waarin je bedrijfsleider bent dan moet je in bepaalde gevallen een gedeelte van de huur als een bezoldiging aangeven. Het gaat hier enkel om bestuurders, zaakvoerders, vereffenaars of personen in een gelijksoortige functie (bedrijfsleiders van 1ste categorie).

Fiscale gunstmaatregel vanaf 2024 voor verplichte elektronische facturatie in 2026!

Zoals u ondertussen wellicht weet, bent u vanaf 2026 verplicht elektronisch te factureren in een B2B-omgeving via het PEPPOL netwerk. De wetgever voorziet een fiscale gunstmaatregel om de daarmee samengaande kosten te temperen.

 

Wat is elektronisch factureren?

Vanaf 2026 moet het elektronisch factureren gebeuren via een gestructureerde elektronische facturatie waarbij verplicht gebruikgemaakt moet worden van een Europees netwerk, PEPPOL genaamd.

 

Verhoogde aftrek van 120%

Voor kleine vennootschappen en eenmanszaken is er voor de kosten die deze verplichting met zich meebrengen een fiscale gunstmaatregel ingevoerd. De kosten verbonden aan factureringspakketten voor het opstellen, verzenden en ontvangen van elektronische facturen in een gestructureerde vorm die automatische en elektronische verwerking mogelijk maken (bv. abonnementskosten voor een factureringspakket) zijn voor hen 120% aftrekbaar.

Merk echter op dat afschrijvingen uitdrukkelijk uitgesloten zijn van de verhoogde aftrek.

 

Inwerkingtreding verhoogde kostenaftrek?

Het gaat om een tijdelijke regeling die inwerking treedt vanaf aanslagjaar 2025 voor boekjaren die ten vroegste beginnen op 1 januari 2024 en wordt weer buiten werking gesteld vanaf aanslagjaar 2029 voor boekjaren die ten vroegste beginnen op 1 januari 2028.

Wat zijn de nieuwe indieningstermijnen?

De indieningstermijnen van de aangifte personenbelasting over inkomstenjaar 2023 zijn verschillend naargelang het een "eenvoudige" of een "complexe" aangifte is.

Voor een eenvoudige aangifte:

  • voor 30 juni 2024 als ze op papier wordt ingediend;
  • voor 15 juli 2024 als ze via Tax-on-web wordt ingediend.

Voor een complexe aangifte:

  • voor 16 oktober 2024
  • ongeacht door wie de aangifte wordt gedaan.

Wat en waarom?

In de strijd tegen het witwassen, de financiering van terrorisme en het beperktere gebruik van cash geld voert België het gebruik in van een register van uiteindelijke begunstigden (in het Engels ‘Ultimate Benificial Owner, kortweg ‘UBO’ genoemd; hierna het “UBO-register”). 

De bestuurders van vennootschappen, (internationale) vzw’s en stichtingen zijn verplicht om toereikende, accurate en actuele informatie over hun uiteindelijke begunstigden in te winnen, bij te houden en aan te vullen in het register.

Wat zijn de voorwaarden?

De erkenning is enkel mogelijk als je:

  • in de KBO ingeschreven bent voor de uitoefening van een of meer activiteiten met een winstgevend doel;
  • minder dan twintig werknemers hebt;
  • activiteit de productie, transformatie, reparatie of restauratie van voorwerpen of het leveren van diensten is.
  • activiteit betrekking heeft op manuele aspecten, het authentieke karakter en een zekere kennis vergt gericht op kwaliteit, traditie, creatie of innovatie.

Odette Lunettes

Met vallen en opstaan : ondernemerslessen

Eline De Munck startte haar carrière als TV-host bij JimTV. Op het moment dat ze de autocue niet langer kon lezen, wou ze niet op TV verschijnen met een bril. Weinig elegante monturen, lenzen waren geen optie, geen collega's met brillen,... Voldoende redenen dus om zelf een brillencollectie op te starten : Odette Lunettes.

 

Samen met haar businesspartner Bob, leerde ze de ondernemersstiel met het spreekwoordelijke vallen en opstaan. Hieronder een aantal van haar belangrijkste tips :

 

  • gebruik je businessplan als leidraad, maar houdt ruimte houden voor aanpassingen en creativiteit
  • gebruik je sterktes
  • tease de mensen over je product (vertel erover, draag zelf je brillen,...)
  • gebruik je netwerk
  • maak je zichtbaar, zowel online als offline
  • zorg voor geloofwaardigheid en vertrouwen
  • geloof in jezelf

Pleidooi voor meer ambitie en lef als ondernemer

Het imago van het Belgische ondernemerschap ligt Bart Verhaeghe nauw aan het hart. De sterke man achter onder meer Uplace en Club Brugge kroop in de pen om "Durf!" te schrijven, een pleidooi voor meer ambitie en lef als ondernemer. In het boek beschrijf hij zijn verhelderende, soms controversiële visie op de samenleving en economie.

 

In België vergeten dat we weleens dat we onze schijnbaar voor de hand liggende welvaart te danken hebben aan al die mensen die ooit een gewaagd idee hadden en er ook voor durfden te gaan. De rasondernemer doet dan ook een oproep om met zijn allen ondernemend en verantwoordelijk in het leven te staan om onze maatschappij weer naar de top brengen.

Wie komt in aanmerking?

Om voor het statuut van student-zelfstandige in aanmerking te komen, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden:

  • je bent tussen 18 en 25 jaar oud;
  • je studeert aan een erkende onderwijsinstelling;
  • je bent ingeschreven voor minstens 27 studiepunten (ECTS) of voor 17 lesuren per week;
  • je volgt regelmatig de lessen en kan dit aantonen via een attest opgesteld door de school
  • je oefent een zelfstandige activiteit uit

Merkonderzoek

Alvorens over te gaan tot een merkregistratie is het belangrijk om na te gaan of uw merk voldoende onderscheidend is van andere merken. Hiertoe kan een dienstverlener als KOB een onderzoek verrichten.

Statuten aanpassen?

Alle vennootschappen opgericht voor de inwerkingtreding van het nieuwe WVV blijven uiteraard bestaan. De wet voorziet een overgangsperiode waarbij je uiterlijk tegen 31/12/2023 de statuten van je vennootschap dient af te stemmen op de nieuwe wetgeving. Concreet moet je met je BVBA voor 2024 een bezoek te brengen aan je notaris. Vennootschappen met onbeperkte aansprakelijkheid kunnen hun statuten aanpassen via hun boekhouder of accountant.

Uiteraard dien je niet te wachten tot het allerlaatste moment. Het is aangewezen om bij een adreswijziging of bij ontslag / benoeming van een bestuurder, te opteren om je volledige statuten aan te passen conform het nieuwe WVV. Waarom dubbele kosten maken, nietwaar?

Omvang steun

  • Zelfstandigen in bijberoep die een inkomen hebben tussen € 6.996,89 en € 13.993,78 kunnen een beroep doen op een compensatiepremie van 1.500 euro. Deze premie geldt ook voor zelfstandigen in bijberoep die verplicht moeten sluiten, maar geldt niet voor zelfstandigen in bijberoep die dit combineren met een job als werknemer van 80% of meer.
  • Ook zelfstandigen in bijberoep, die door de hoogte van het inkomen sociale bijdragen betalen als een zelfstandige in hoofdberoep, kunnen een compensatiepremie van 3.000 euro ontvangen.

De voorwaarden

Om in aanmerking te komen voor de hinderpremie dien je te voldoen aan volgende voorwaarden:

  • zelfstandige in hoofdberoep of zelfstandige in bijberoep die bijdragen zoals een zelfstandige in hoofdberoep moet betalen;
  • een vennootschap met minstens één werkende vennoot of één voltijdsequivalent (VTE) RSZ-ingeschrevene in dienst;
  • de onderneming of zelfstandige is actief volgens de KBO;
  • de onderneming heeft een actieve exploitatie- of uitbatingszetel in het Vlaamse Gewest;
  • de premie wordt per onderneming toegekend (op basis van het ondernemingsnummer).

Per onderneming kan er slechts één corona hinderpremie worden toegekend. Indien deze onderneming meerdere exploitatie- of uitbatingszetels heeft die ook verplicht moeten sluiten ten gevolge van de coronavirusmaatregelen, wordt het aantal premies uitgebreid tot maximaal vijf premies per onderneming voor zover er in elk van die bijkomende vestigingen minstens één voltijds personeelslid, ingeschreven bij de Rijksdienst voor de Sociale Zekerheid (RSZ), tewerkgesteld is.

De steun wordt per onderneming toegekend en kan maximaal voor één ondernemingsnummer op eenzelfde locatie worden toegekend.

Overbruggingsrecht in tijden van corona

Om een uitkering overbruggingsrecht te genieten, dien je aan volgende voorwaarden te voldoen:

  • ofwel actief in de horecasector, zelfs wanneer je niet helemaal sluit;
  • ofwel actief in de bouwsector (paritair comité 124);
  • ofwel in een andere sector werkt met een verplichte volledige of gedeeltelijke sluiting (ook wanneer je nog een deel van je activiteit of een andere zelfstandige activiteit verderzet, zoals een lesgever die zijn webshop nog uitbaat); 
  • ofwel wanneer je door het coronavirus je activiteiten minstens zeven opeenvolgende dagen onderbreekt. In dat geval mag je tijdens die zeven dagen in principe geen enkele activiteit meer uitoefenen.

Je mag het overbruggingsrecht bijna zonder beperkingen combineren met een andere beroepsactiviteit als werknemer of ambtenaar. Je hebt in maart en april recht op een uitkering zolang je zelfstandige in hoofdberoep of meewerkende echtgenoot blijft. Dat geldt ook wanneer je in een andere bijdragecategorie, zoals bijberoep, dezelfde sociale bijdragen betaalt als een zelfstandige in hoofdberoep.

Volgende opleidingen en adviezen zijn vanaf 1 juli 2020 uitgesloten van steun:

 

  • opleidingen shiatsu;
  • opleidingen mindfulness;
  • opleidingen reflexologie;
  • opleidingen astrologie;
  • de diensten inzake insights discovery methode;
  • de diensten inzake Myers-Briggs Type Indicator voor persoonlijkheidsanalyse;
  • diensten inzake NLP (Neuro-Linguistic Programming);
  • het afnemen van een examen en/of examenbegeleiding;
  • opleidingen meridianen- en elementenleer;
  • opleidingen hypnose;
  • opleidingen inzake het behalen van een rijbewijs AM, A of B;
  • de opleidingen tot vliegtuig- of helikopterpiloot;
  • diensten waarvan de inhoud niet op voorhand bekend is en waarvoor een abonnements- of lidgeld wordt betaald;
  • teambuildings;
  • netwerksessies;
  • studiereizen.

Registratie

De werkgever moet maandelijks per vestigingseenheid het totale aantal personen doorgeven dat er werkzaam is en het aantal personen dat een functie uitoefent die onmogelijk kan worden volbracht via telethuiswerk. Deze registratie gebeurt zoals voorheen via het elektronische registratiesysteem dat door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid ter beschikking wordt gesteld op haar portaalsite. De eerste registratie moet gebeuren tegen uiterlijk 30.11.2021 (aangifte van de situatie op 24.11.2021).

Deze registratieplicht is niet van toepassing op KMO's waar minder dan vijf personen werkzaam zijn, in de gezondheidszorg en in het onderwijs

Aanvragen voor 15.12.2021

Wil je vanaf 2022 gebruik maken van deze regeling, dan dien je dit voor 15.12.2021 per aangetekend schrijven te verzoeken bij de bevoegde BTW-controle. In je aanvraag noteer je de omzet van de eerste drie kwartalen van 2021 evenals een raming van je omzet voor het vierde kwartaal .

Maak je reeds gebruik van deze vrijstellingsregeling en wil je deze aanhouden in 2022, dan hoef je niets te ondernemen.

September 2022

Hieronder kan je kort overzicht vinden van de (financiële) actualiteit. Deze informatie is algemeen van aard en niet strikt voorbehouden voor zelfstandigen.

Verlenging BTW-verlaging

Het verlaagde BTW-tarief op gas en elektriciteit werd verlengd tot het einde van het jaar. Als de hoge prijzen aanhouden, is een verlenging voor 2023 mogelijk.

 

Onkostenvergoeding thuiswerk

De forfaitaire onkostenvergoeding die toegekend kan worden aan werknemers die structureel thuiswerken, bedraagt maximaal 140,15 euro.

 

Zonnepanelen

Heb je zonnepanelen en een digitale meter? Dan kan je voortaan je stroom delen aan 1 andere partij. Hiervoor dien je je aan te melden bij Fluvius.

Kilometervergoeding

De kilometervergoeding die werknemers kunnen genieten voor beroepsverplaatsingen met hun eigen wagen werd verhoogd. Deze bedraag 0.4170 euro per kilometer over de periode van 1 juli 2022 tot 30 juni 2023.

 

Starterskorting van 100,00 euro

Primostarters (hoofdberoep met beperkte inkomsten) kunnen een korting van 100,00 euro genieten op hun sociale bijdrage. Deze maatregel wordt automatisch toegepast.

 

Jobbonus voor startende zelfstandigen

Startende zelfstandigen zullen eind dit jaar een jobbonus toegekend krijgen van 600,00 euro. Zijn ze een jaar later nog zelfstandig, dan volgt een 2de schrijf van 600,00 euro.

Bedoelde onroerende goederen

Het gaat om alle in België gelegen gebouwde onroerende goederen waarvan je eigenaar, bezitter, vruchtgebruiker, erfpachter of opstalhouder bent en die je verhuurt aan de vennootschap waarin je bedrijfsleider bent. Het gedeelte van het onroerend goed die toebehoort aan een andere mede-eigenaar, bijv. je partner, blijft buiten beschouwing wanneer deze geen mede-bedrijfsleider is.

comeback van de rekeninguittreksels

Het beroepsinstituut van accountants, het ITAA, heeft zich ingezet t.a.v. de administratie en het kabinet van de minister opdat de btw-rekeningafschriften opnieuw ter beschikking zouden worden gesteld, ongeacht het saldo op de rekening-courant.

De fiscus liet weten dat haar teams de opdracht hebben gekregen om deze rekeninguittreksels terug in werking te zetten. Naar verwachting zal de minister dit standpunt binnenkort bevestigen in antwoord op een mondelinge vraag in het parlement. Het ITAA heeft opgeroepen om dit zo snel mogelijk te brengen en om haar leden en belastingplichtigen zo snel mogelijk te informeren wanneer deze uittreksels terug beschikbaar zullen zijn.

De FOD liet ons weten dat de functie tegen de aangifte voor Q1 2024 operationeel zou zijn, we hopen snel deze releasedatum te kunnen bevestigen.  

Bron: ITAA-ACcTua nr. 18

Werk steeds met een erkend accountant

Het beroep van accountant is al jaren een knelpuntberoep. Als (kleine) zelfstandige is het daarom niet evident om op vandaag een goeie accountant te vinden die bereid is om je dossier te behartigen. Net om die reden komen er heel wat tools op de markt om je boekhouding zelf te voeren. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan Dexxter of Accountable.

Door gebruik te maken van deze tools kan je zelf instaan voor het vervullen van al je fiscale verplichtingen zoals een btw-aangifte, een btw-listing,... Niettegenstaande je hiermee volledig in orde bent, is het steeds aangewezen je alsnog te laten bijstaan door een erkend accountant.

De accountant kan je bijstaan met raad en advies om je boekhouding te verfijnen, maar je ook op hoogte te stellen van gewijzigde wetgeving, verplichtingen waarvan je nog niet op hoogte bent of fungeren als klankbord om de groei van je onderneming te ondersteunen.

Op de website van het ITAA - het beroepsinstituut van accountants - kan je nagaan of je accountant wel degelijk erkend is.

Is mijn accountant erkend?

Eenvoudige of complexe aangifte?

Een "eenvoudige" aangifte bevat geen inkomsten die als complex worden beschouwd. Een aangifte wordt als "complex" beschouwd als deze een of meer van de volgende elementen bevat:

  • winsten en/of baten;
  • bezoldigingen van bedrijfsleiders;
  • bezoldigingen van meewerkende echtgenoten,
  • buitenlandse beroepsinkomsten.

 

Wie is een uiteindelijke begunstigde?

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen verschilldende soorten juridische entiteiten, namelijk vennootschappen, (internationale) vzw’s, stichtingen, trusts en andere juridische entiteiten die 
vergelijkbaar zijn met trusts. Voor elk van deze entiteiten zijn verschillende categoriën van uiteindelijke begunstigden voorzien.

Worden beschouwd als uiteindelijke begunstigden in het geval van vennootschappen:

  • De natuurlijke perso(o)n(en) die rechtstreeks of onrechtstreeks meer dan 25% van de aandelen of van de stemrechten in deze vennootschap houdt / houden. 
  • De natuurlijke perso(o)n(en) die zeggenschap heeft / hebben over deze vennootschap via andere middelen (bv. aandeelhoudersovereenkomst, het recht om de leden van de raad van bestuur te benoemen, vetorecht).
  • Bij gebrek aan aangeduide personen volgens de 2 bovenstaande categoriën, de natuurlijke persoon of personen die behoort / behoren tot het hoger leidinggevend personeel.

Worden beschouwd als uiteindelijke begunstigden in het geval van (internationale) vzw’s en stichtingen:

  • De leden van de raad van bestuur;
  • De personen die gemachtigd zijn de vereniging te vertegenwoordigen;
  • De personen belast met het dagelijks bestuur;
  • De stichters van een stichting;
  • De natuurlijke personen in wier hoofdzakelijk belang de (internationale) vzw of stichting bestaat;
  • Elke andere natuurlijke persoon die via andere middelen uiteindelijke zeggenschap over de (internationale) vereniging of stichting uitoefent.

Worden beschouwd als uiteindelijke begunstigden in het geval van trusts en andere juridische constructies die daarmee vergelijkbaar zijn:

  • De oprichter;
  • De trustee(s);
  • De eventuele protector;
  • De begunstigden in wier hoofdzakelijk belang de de trust werd opgericht of werkzaam is;
  • Elke andere natuurlijke persoon die wegens het feit dat hij directe of indirecte eigenaar is of via andere middelen, uiteindelijke zeggenschap over de trust uitoefent.

De komst van de digitale elektriciteitsmeter maakt komaf met onduidelijkheid.

Binnenkort worden de analoge meters vervangen door digitale meters. Deze nieuwe, slimme meters zullen de netbeheerders betere inzichten opleveren over het gebruik van het net. De digitale meters registreren de productie en het verbruik van elektriciteit afzonderlijk. Zo zullen ze bij eigenaars van zonnepanelen exact weten hoeveel stroom er van het net gehaald werd. Daarop worden dan de tarieven toegepast. Net zoals bij de andere elektriciteitsverbruikers dus.

Hoe uw aanvraag indienen?

Het aanvraagformulier, alsmede bijkomende info en tips kan je vinden op de website van FOD Economie.

Een aantal meer concreet uitgewerkte lessen:

De passie voor het ondernemen vond Verhaeghe aan de Vlerick Business School. Hij maakt er kennis met het vijfkrachtenmodel van Michael Porter (professor aan de Harvard Business School), waarmee hij op heden nog steeds de slaagkansen van een onderneming of investering inschat, en om er zijn strategie op af te stemmen. Hierbij wordt stilgestaan bij de vijf fundamentele concurrentiekrachten in een markt:

 

  • de macht van de leveranciers
  • de macht van de afnemers
  • de bedreiging van de vervanging (producten of diensten)
  • de bedreiging van nieuwkomers op de markt
  • de concurrentiekracht van de spelers op de markt onderling

 

Na zijn studies en een kortstondige carrière in de privésector, start Verhaeghe zijn ondernemersavontuur. Het bijzondere verkoopargument die hij hanteerde was dat hij geen verloning wou, maar een uitbetaling in aandelen.

 

In 1992 ging Verhaeghe aan de slag bij Aannemer Verelst waar hij de bouwonderneming liet uitgroeien tot de wereldwijd actieve projectontwikkelaar Eurinpro. Deze vennootschap groeide uit tot een wereldspeler in logistiek vastgoed. Bart Verhaeghe richtte ook twee vastgoedbevaks op, Siref en Retail Estates. Met die beleggingsvennootschappen bracht hij het winkelvastgoed en semi-industrieel vastgoed naar de beurs.

 

In 2006 werd Eurinpro verkocht aan de Australische vennootschap Macquarie Goodman voor 400 miljoen euro. Nadien investeerde hij in talloze projecten waaronder Uplace en Club Brugge.

 

Bij elk project die Verhaeghe ter hand nam en neemt, zweert hij bij 10 geboden. Geen grootse woorden, maar een pure en eenvoudige ondernemersvisie:

  • doe wat je graag doet
  • ondernemer kan je niet halftijds zijn
  • durf risico’s nemen
  • zoek mensen die je passie delen
  • maak een strategisch plan
  • durf fouten maken
  • onderneem eerlijk en met respect
  • durf je te mengen in het debat;
  • durf te veranderen, begin bij jezelf
  • durf te dromen

 

Onderneem jij met dezelfde geboden indachtig?

 


Durf! is een boek van Bart Verhaeghe uitgegeven bij Halewyck, Uitgeverij van. ISBN 9789461317896

De auteur schenkt de opbrengst van Durf! aan het Antikankerfonds, de Club Brugge Foundation en denk- en doetank Itinera.

Welke activiteiten komen om in aanmerking voor de subsidie?

De hoofdactiviteit van je onderneming behoort op 13 maart 2020 volgens je inschrijving in de KBO tot één van de activiteiten opgenomen in deze lijst van nace-codes. Het betreft:

  • de eventsector en de andere ondernemingen die indirect door de sluitingen en afgelastingen ten gevolge van de coronavirusmaatregelen worden getroffen;
  • de (para)medische beroepen en technische controle die ten gevolge van de coronavirusmaatregelen alleen nog dringende interventies mogen doen;
  • de dienstenleveranciers die ten gevolge van de coronavirusmaatregelen alleen nog dringende interventies mogen doen of waarbij bepaalde werklocaties worden afgesloten;
  • de ondernemingen die essentiële diensten leveren.

Ben je niet actief in één van voormelde sectoren en was je niet verplicht de deuren te sluiten, dan komt je onderneming in aanmerking voor steun indien zij een substantiële exploitatiebeperking ondergaat ten gevolge van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

aanvraagprocedure hinderpremie

Aanvragen kan op de website via deze link, uiterlijk op 19 mei 2020. Per onderneming dien je één aanvraag in, voor de verschillende exploitatiezetels samen.

VLAIO zal de aanvraag onderzoeken en toetst hierbij de naleving van de voorwaarden af, opgelegd door de regelgeving, en beslist of de subsidie wordt toegekend. Deze beslissing wordt per e-mail meegedeeld aan de onderneming. 

De uitbetaling van de premie gebeurt automatisch na goedkeuring van de aanvraag door VLAIO en enkel op een Belgisch rekeningnummer van de begunstigde onderneming.

Hoeveel bedraagt de uitkering ?

  • Je werkt in de horeca, bouw of een andere sector met volledige of gedeeltelijke sluiting: je hebt voor de maanden maart en april telkens recht op een uitkering van 1.291,69 euro (of 1.614,10 euro met gezinslast).
  • Je onderbreekt uit eigen beweging minstens zeven dagen je activiteiten: je hebt recht op een uitkering van 1.291,69 euro (of 1.614,10 euro met gezinslast) voor ofwel maart, ofwel april, ofwel maart en april.

Digitale oprichting vennootschap

 

Vanaf 1 augustus 2021 zal het mogelijk zijn om digitaal een vennootschap op te richten. Het verlijden van de authentieke akte zal kunnen via elektronische ondertekening tijdens een videovergadering met de notaris. Dit geldt voor alle rechtspersonen. Bij vermoeden van fraude kan de fysieke verschijning toch gevraagd worden. Deze digitalisering is zonder bijkomende kosten voor de ondernemers.

 

De inhoudelijke vereisten voor het verlijden van een authentieke akte - ingevoerd door het wetboek vennootschappen en verenigingen - wijzigen niet. De aanwezigheid van de notaris als onafhankelijk tussenpersoon is nog steeds vereist, want die blijft immers de best geplaatste persoon om oprichters te helpen bij het kiezen van de meest geschikte rechtsvorm en het opstellen van de juiste statutaire bepalingen.

Opgelet!

Ondernemingen die werk in onroerende staat verrichten of actief zijn in de horeaca, die verplicht gebruik moeten maken van het geregistreerd kassasysteem, kunnen geen gebruik maken van deze vrijstellingsregeling.

Ben je nu onderworpen aan de gewone BTW-regeling, houdt er dan rekening mee dat je wellicht een deel van voorheen afgetrokken BTW over je investeringen en vooraad dient terug te betalen.

Als bezoldiging aan te geven bedrag

Het gedeelte van de huur en huurvoordelen die hoger is dan 5/3 van het geherwaardeerd kadastraal inkomen wordt als bezoldiging beschouwd. Concreet betekent dit dat de huur opgesplitst wordt in 2 categorieën van inkomsten:

  • huurinkomsten: het gedeelte van de huur die maximaal 5/3 van het geherwaardeerd KI bedraagt;
  • beroepsinkomsten: het gedeelte van de huur die hoger is dan 5/3 van het geherwaardeerd KI.

Het geherwaardeerd kadadstraal inkomsten is gelijk aan het kadastraal inkomen vermenigvuldigd met een herwaarderingscoëfficiënt. Voor het jaar 2023 (aanslagjaar 2024) is deze coëfficiënt gelijk aan 5,37.

Wat als je een VVA ontvangt?

Een VVA, ofwel een Voorstel van Vereenvoudigde Aangifte, is een aangifte die vooraf door de belastingsdienst is ingevuld op basis van de reeds beschikbare informatie. Eventuele wijzigingen aan deze aangifte dienen te gebeuren volgens dezelfde termijn als van een "eenvoudige aangifte".

Wanneer het VVA aangevuld moet worden met "complexe" elementen, dan dien je een verleniging van de wijzigingstermijn aan te vragen voor 15 juli 2024. Dit kan je zelf doen of via een mandataris. De gewijzigde aangifte kan je dan indienen via Tax-on-web tot 16 oktober 2024.

Aanvullende begrippen

Rechtstreekse uiteindelijke begunstigde

Een “rechtstreekse uiteindelijke begunstigde” is een uiteindelijke begunstigde die de rechtstreekse eigenaar is of zeggenschap heeft over de informatieplichtige entiteit.

Onrechtstreekse uiteindelijke begunstigde

Een “onrechtstreekse uiteindelijke begunstigde” is een uiteindelijke begunstigde die via één of meerdere juridische entiteiten de eigenaar is of zeggenschap heeft over de informatieplichtige entiteit (bijvoorbeeld via een holdingvennootschap).

Impact op rendement

De digitale meter registreert nauwgezet het gebruik van het elektriciteitsnet waardoor de kosten voor het gebruik van het net aangerekend kunnen worden. Hogere netkosten betekenen uiteraard een lager rendement van de investering. Zowat alle regeringspartijen zijn het erover eens dat het rendement van de investering in zonnepanelen moet behouden blijven. Daarom werd de invoering van de digitale meters al meermaals uitgesteld. Vlaams Minister van Energie Lydia Peeters (Open VLD) maakt zich sterk dat eigenaars van zonnepanelen geen digitale meters krijgen zolang er geen duidelijkheid bestaat over de impact op het rendement. Toch is de uiteindelijke invoering ervan onvermijdelijk, want dit wordt opgelegd door de Europese Unie. Tegen 2020 moet 80% van de elektromagnetische meters vervangen zijn.

Zoek goede partners

Om haar brillenmerk aan de man te krijgen maakte ze gebruik van een select aantal opticiens. Ze bood in het begin een gratis collectie aan met als tegenprestatie ruchtbaarheid geven aan het merk. Deze ruchtbaarheid gebruikte ze om andere opticiens binnen te halen. De opticiens kregen immers binnen een straal van 15 km rond hun winkel exclusiviteit gegarandeerd. Het leven was aan de rappe om hun concurrenten voor te zijn.

Nu al gevolgen voor bestaande BVBA’s?

Ja. Al bracht je de statuten van je vennootschap nog niet in regel met het nieuwe WVV, zijn er op 1 januari 2020 een aantal dwingende maatregelen van kracht geworden. Dit betekent dat je niet kan afwijken van deze regels ook al bepalen de statuten van je vennootschap iets anders.

Sedert die datum worden alle BVBA's automatisch BV genoemd. Voortaan moet je op al je facturen, vennootschapsdocumenten, stempels, website, ... de vermelding BVBA moeten aanpassen naar BV.

Een tweede wijziging is de verandering van de benaming zaakvoerder naar bestuurder. Sinds 1 januari ben je niet langer zaakvoerder van je BVBA, maar bestuurder van je BV.

Naast deze wijzigingen qua bewoordingen, zijn er uiteraard nog andere regels van toepassing geworden. De voornaamste zijn:

  • Afschaffing van het begrip “kapitaal” binnen een BV. Het bestaande kapitaal  en de wettelijke reserve worden automatisch omgezet in een onbeschikbare eigen vermogensrekening;
  • Een winstuitkering onder de vorm van een tantième of een dividend kan niet meer zonder een netto-actieftest en liquiditeitstest. Deze testen stellen grenzen aan de hoogte van je uitkering. Het niet naleven van deze testen brengt hoofdelijke aansprakelijkheid met zich mee, alsmede een terugbetaling van de uitkering;
  • Andere spelregels bij een tegenstrijdig belang tussen een bestuurder en de vennootschap;
  • Afschaffing van het dubbele bestuursmandaat. Je mag dus niet langer bestuurder zijn in je vennootschap als natuurlijk persoon en bestuurder / vaste vertegenwoordiger via een andere vennootschap;

Deze opsomming omvat zeker niet alle wijzigingen maar geeft je al een idee over de belangrijkste zaken waarmee je sedert 1 januari 2020 rekening moet mee houden.

Had je graag meer informatie of advies gekregen omtrent het nieuwe vennootschapsrecht ? Stel je zich de vraag of het nu al interessant zou zijn om de statuten van je vennootschap aan te passen? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.

Aanvraagprocedure

Een aanvraag indienen kan voorlopig nog niet. VLAIO streeft ernaar om de digitale aanvraagmodule tegen 1 mei online te zetten.

Bezoek de website van VLAIO

aanvraagprocedure sluitngspremie

Voor elke bijkomende verplichte sluitingsdag na 5 april 2020 krijg je een vergoeding van 160 euro per dag. Hiervoor hoef je helemaal niets te doen. Een extra aanvraag is niet nodig.

Bezoek de website van VLAIO

Wat als je een andere uitkering geniet ?

Als zelfstandige in hoofdberoep, primo-starter, meewerkende echtgenoot (aangesloten in het maxistatuut) of als zelfstandige in bijberoep of met gelijkstelling bijberoep (art. 37) die minstens de minimumbijdrage in hoofdberoep verschuldigd is, mag je het overbruggingsrecht onder bepaalde voorwaarden met een andere uitkering combineren:

  • het overbruggingsrecht wordt enkel toegekend wanneer je je zelfstandige activiteiten onderbreekt of moest onderbreken naar aanleiding van de coronacrisis;
  • het overbruggingsrecht is altijd combineerbaar met tijdelijke werkloosheid.
  • het overbruggingsrecht is niet combineerbaar met arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.

Vice-eersteminister en minister van Justitie, Vincent Van Quickenborne:

 

“Deze doorgedreven digitalisering is een logische stap in tijden van Corona waarbij we meer gedigitaliseerd moeten kunnen werken. Time is money is het devies voor veel ondernemers. We maken het nu mogelijk dat ze niet langer fysiek moeten langsgaan bij de notaris om een vennootschap op te richten.”

Jan Sap, CEO Fednot:

 

“Voor het Belgisch notariaat is de digitalisering één van de speerpunten om te beantwoorden aan de moderne noden van de burgers, inclusief de ondernemers. Dankzij deze wet en onze investeringen zullen ondernemers de oprichting van een vennootschap vlotter kunnen afhandelen terwijl ze het notarieel advies en de zekerheid van een juridisch sluitende oprichtingsakte behouden. Fednot steunt dit initiatief dan ook volmondig.”

Terugkeermomenten

Ondernemingen mogen in onderling akkoord met de personen die bij hen werkzaam zijn terugkeermomenten inplannen voor personen waarvoor thuiswerk verplicht is (men kan hier dus niet toe verplicht worden). Doel is om het psychosociaal welzijn en de teamgeest van de werknemers te bevorderen.


Deze terugkeermomenten mogen:

  • maximum één dag per week per persoon bedragen tot en met 12.12.2021; en
  • maximum twee dagen per week per persoon bedragen vanaf 13.12.2021.

 

Tot en met 12.12.2021 mag per dag maximum 20% van de personen voor wie thuiswerk verplicht is tegelijk aanwezig zijn in de vestigingseenheid. Vanaf 13.12.2021 mag dit maximum 40% zijn. Voor KMO's waar minder dan tien personen werkzaam zijn geldt een uitzondering. Daar mogen maximum vijf personen, voor wie telewerk verplicht is, tegelijk aanwezig zijn.

Wie een telewerkbare functie uitoefent maar toch op het werk aanwezig is in het kader van deze terugkeermomenten, zal zijn of haar aanwezigheid moeten kunnen verantwoorden.
 

Contacteer ons!

Voor bijkomende vragen of inlichtingen, mag je ons steeds contacteren.

Concreet voorbeeld

Het echtpaar G & S is 50/50 eigenaar van een gebouwd onroerend goed met een KI van 800,00 EUR. De vennootschap, waarvan G bestuurder is, van huurt 30% van het gebouw voor maandelijks 350,00 euro.

Belastbaarheid huur voor G:
  • 350,00 EUR x 12 maanden x 50% eigenaar = 2.100,00 EUR
  • 800,00 KI x 50% eigendom x 30% verhuurd x 5,37 herwaarderingscoëfficiënt (ink. 2023) x 5/3 = 1.074,00 EUR -> belast als huurinkomsten
  • 2.100,00 EUR - 1.074,00 EUR = 1.026,00 EUR -> belast als loon
Belastbaarheid huur voor S:
  • 350,00 x 12 maanden x 50% eigenaar = 2.100,00 euro -> belast als huurinkomsten

Sneller indienen = voordeel

Als je complexe aangifte voor 1 september 2024 wordt ingediend, kan je profiteren van een versnelde fiscale behandeling. Concreet is dit een snellere terugbetaling of een uitgestelde betalingstermijn.

Wat meedelen?

Van elk van de uiteindelijke begunstigden (van vennootschappen) dienen volgende informatie meegeven te worden:

  • de naam;
  • de (eerste) voornaamde geboortedatum;
  • nationaliteit;
  • land van verblijf;
  • volledig verblijfadres;
  • datum waarop hij / zij uiteindelijke begunstigde is geworden
  • nationaal nummer;
  • of het gaat om een rechtstreekse of onrechtstreekse begunstigde;
  • omvang van het uiteindelijk belang:

                      - het percentage van de aandelen bij rechtstreekse uiteindelijke begunstigden
                      - de gewogen percentages van de aandelen of stemrechten bij onrechtstreekse uiteindelijke begunstigden

Minder afname, minder betalen

In afwachting van meer duidelijkheid weten we alleen dat het prosumententarief verdwijnt en dat de reële afname de berekeningsbasis wordt voor de nettarieven. Hoe minder afname van het net, hoe minder je dus betaalt. Met een onmiddellijk verbruik van 30 à 35% van de zelf opgewekte energie zullen de nettarieven lager uitvallen dan het huidige prosumententarief. Voor de werkende mens - veelal overdag aan het werk - is dit uiteraard niet zo evident. Voor KMO’s daarentegen lijkt dit wel een zeer haalbare kaart.

Zie opportuniteiten en neem ze mee

Op zondag 5 mei 2019 vond de fashion show van de Britse modeontwerper Ozwald Boateng plaats in New York. De ontwerper stelde in het Apollo Theater in New York zijn nieuwste creaties voor. Daarbij koos hij voor Odette Lunettes als accessoires. Alle modellen liepen de fashion show met een Odette Lunettes op hun neus.

Eline De Munck kreeg pas de week voorafgaand een mail van de ontwerper. De opportuniteit deed zich voor en ze greep de kans met beide handen. Ze sprong op het vliegtuig en kwam tot een overeenkomst, ook al was het een hele krappe deadline. Jamie Foxx droeg zelfs een bril van Odette Lunettes. Als dat geen referentie is ! 

 

Welke lessen ondervond je zelf reeds? Nog tips? Ik deel ze graag!

Merkregistratie

Om je product- of dienstnaam deugdelijk te beschermen dien je deze als merk te registreren. Zonder registratie kan je geen beroep doen op merkenrechtelijke bescherming en kan je niet optreden tegen derden die een identieke of soortgelijke naam gebruiken.

 

Bevoegde dienstverleners denken met je mee en geven advies over de beste mogelijkheid om uw merk vast te leggen. Dit geldt zowel voor :

  • het territorium waarbinnen je de bescherming wenst (bijvoorbeeld in de Benelux of Europese Unie);
  • de manier waarop het merk vastgelegd zou kunnen worden (bijvoorbeeld als beeldmerk of als woordmerk);
  • de juiste indeling in de zogenaamde waren- en dienstenklassen.

 

De effectieve beoordeling of het merk onderscheidend genoeg is gebeurt door het Benelux Bureau (de officiële instantie). Zo worden beschrijvende namen geweigerd. Na goedkeuring wordt het merk gepubliceerd voor oppositiedoeleinden. Gedurende 2 maand kunnen oudere merkeigenaars verzet aantekenen tegen deze aanvraag. Indien er geen verzet komt, wordt het merk geregistreerd. U mag dan het ® -teken gebruiken.

 

De gemiddelde duurtijd tot registratie in de Benelux bedraagt 3 à 4 maand.

Meer info of indienen aanvraag: www.kob.be

half overbruggingsrecht

Zelfstandigen uit de volgende categorieën hebben onder bepaalde voorwaarden ook recht op een (half) overbruggingsrecht:

  • zelfstandigen in bijberoep of met gelijkstelling met bijberoep (art. 37); wiens wettelijk verschuldigde voorlopige bijdragen berekend worden op een referte-inkomen van N-3 dat zich situeert tussen 6.996,89 euro en 13.993,77 euro (= geïndexeerd inkomen). 
  • de actieve gepensioneerde zelfstandigen; wiens wettelijk verschuldigde voorlopige bijdragen berekend worden op een referte-inkomen van N-3 dat hoger is dan 6.996,89 euro (= geïndexeerd inkomen).

Voor meer info

Zie website socialsecurity.be

Hoeveel bedraagt het halve overbruggingsrecht ?

Zij hebben recht op een halve financiële uitkering ten belope van maximaal:

  • 645,85 euro/maand (zonder gezinslast) of
  • 807,05 euro/maand (met gezinslast).

Opgelet: het betreft het maximale bedrag waarop de zelfstandige in bijberoep / actieve gepensioneerde zelfstandige aanspraak kan maken. Indien hij of zij reeds een vervangingsinkomen geniet, wordt de financiële uitkering mogelijk verminderd. M.a.w. cumulatie van de uitkering overbruggingsrecht met een vervangingsinkomen is in bepaalde gevallen wel mogelijk.

Nazicht en opvolging

De ingevoerde informatie in het UBO-register dient ten minste jaarlijks geverifieerd te worden. Wijzigingen gedurende het jaar dienen binnen een termijn van een maand na de wijziging doorgevoerd te worden. 

Ideaal investeringsmoment

De lagere netvergoedingen door een hoog onmiddellijke verbruik en investeringsaftrek van 20% maakt van zonnepanelen een ideale investering.

Bovendien draag je zo als KMO actief bij aan een oplossing van het klimaatprobleem. Mooi meegenomen, nietwaar?

waar aanvragen ?

De aanvraag van het overbruggingsrecht gebeurt via je sociaal verzekeringsfonds. De eerste uitbetalingen gebeuren begin april.

Mandataris aanwijzen

Doe je dit liever niet zelf, dan kan je een mandaat geven aan je accountant. Indien u wenst Another Vision hiertoe te mandateren, verzoeken wij u om een mail te sturen naar gregory@anothervision.be.

Nadien wordt u gecontacteerd om het mandaat (of de mandaten bij meerdere aandeelhouders / bestuurders) te activeren via uw EID met bijhorende pincode. Tevens verzoeken wij u om het aandelenregister van uw vennootschap(pen) voor te leggen.

update : verlening van de coronamaatregelen

De coronamaatregelen zijn voorlopig verlengd tot en met 3 mei 2020. Er is momenteel nog geen bevestiging dat het overbruggingsrecht wordt verlengd.

Concreet kan je dus nog geen nieuwe aanvraag indienen voor de maand mei. Wordt het overbruggingsrecht verlengd en diende je al een aanvraag overbruggingsrecht in voor de maanden maart en/of april, dan zal je wellicht geïnformeerd worden via je sociaal verzekeringsfonds over de concrete richtlijnen voor de verlenging van jouw aanvraag.

Meer informatie

Voor meer informatie omtrent het (halve) overbruggingsrecht kan je steeds contact opnemen met je sociaal verzekeringsfonds.

Schematisch voorstelling door ACERTA

Overtuigd?

Contacteer me voor een geheel vrijblijvend gesprek.

500+

Linkedin connecties

102

Instagram volgers

23

Nieuwsberichten